Monday, 6 August 2012

Sabarlah sayang...

Tinggal 13 hari lagi nak raya, aku memang dah tak sabar sangat-sangat ni.  Bukan apa, sebab aku dah tak larat bebeno..Antara simtom2 yang aku alami bulan puasa yang mulia ni adalah :

1. Pedih ulu hati & sakit perut - ni memang aku tak tahan, masa awal-awal puasa dulu kurang sikit sakitnya, tapi lani, tiap kali pas buka dan sahur pedihnye omak ai...laki aku tiap kali aku rasa sakit cmtu nak bawak g klinik tapi aku yg xmo sbb klinik bukan bley bg aku mc pun..paling-paling amik darah, masuk air..huhu..

2. Sakit kaki - yang ni kadang-kadang aku bley tahan, kadang-kadang langsung tak bley tahan.  Kira bergantung pada situasi dan kecekalan semangat jitu ku..huhu..Nak kata banyak berjalan xde banyak mana pun, tapi kalau banyak berdiri tu mungkin lah sebab aku suka time masak tu berdiri dari bermulanya proses sediakan bahan-bahan sampailah proses terakhir iaitu menghidang makanan.  Nasib baik time makan aku reti duduk..huhu

3. Mengantuk - tang simtom ni time bulan bukan puasa pun sama je..tp bila bulan puasa dia lagi teruk.  Agaknya sebab kena bangun awal kot.  Kitorang lum penah miss sahur lagi, cukup membanggakan..hehe..Laki aku memang kena sahur, dia dah la keje berat tapi cian laki aku, pagi tadi makan roti telur je gara-gara aku yang teringin bersahur dengan roti canai. Bukan roti canai je aku bedal, capati pun licin..hehe


4. Sakit pinggang - aku memang nak kena g cari tempat berurut ni, sakit bebeno pinggang aku ni..tapi kat Putrajaya ni mane tempat berurut yang boleh dipercayai??takot lak kang aku 'ter' pergi rumah urut badan ke badan lak kang..hehe...*takkan nak beli tilam vono lak ea?*

Sebab simtom2 ni lah yang buat aku nk sangat cepat raya.  Aku hampir tiap-tiap hari berpesan kat diriku "sabarlah sayang, tinggal berapa hari lagi.  Lepas ni bley makan sepuas-puasnya, takde dah pedih ulu hati, perut berbunyi2.." Tak baik kan cakap cmtu, tapi aku bukan suka-suka nak ckp cmtu, cuma aku dah xlarat.....tetibe rindu kat ude aku, taon lepas masak same2, xdelah penat sangat...huhu


p/s : Baru sekali bukak puasa kat luar, bila gamaknye dapat bukak puasa dengan budak2 ni..

13 comments:

zal88 said...

sian,sabar la yer..xlame lagi je nak raye..timah,gmbr tbaru plz..hehe

Mrs mAmikO AbUrakOji said...

ko xpnh2 mintak gmbo terbaru aku, tetibe lak nak ye..hehe..toksah la leha..xcomey pun..aku dah rse sedikit mengecil sebab bulan puasa ni..huhu
tgk live je la time raya t ye...hehe

LiaNa YuSoF said...

bersabarlah..... hehe.. 1st time kan.. mmg gtu gaya nya...

t ble sume free, kte kuar ea.. berbuka ramai2.. meh aku senaraikan nama2, bg nmpk ramai sikit..

-ko ngn kwn kjg
-leha ngn cekerol
-wana ngn cekgu
-moos ngn faezal
-fara ngn wan
-tina ngn ehem2
-aku

tengok, ramai kan.. hehehehe...

Cik TTK said...

timah ade baby ni..kan?kan?kan?tahniah mak...

Mrs mAmikO AbUrakOji said...

lily : hehe, xcukup ramai tu li..klo ko bwak partner ko, baru lah ramai..
hehe..list dah ade, tarikh dan tempat je blum ade..cecube arrange kan li..huhu

yan : hehe, tq yan..

efa said...

ciannye..chayok2 timah.. tp no.3 tu pnyakit sume org.. hehe.. meh aku tmbh lg senarai lili..
lili ngn mawi =)

LiaNa YuSoF said...

ni nape pandai2 lak ni... aku nk dtg sorg jek!

Cik Fara said...

fara ngan wan???sape wan tu weh????aku tak bersuami lagi okeh...aku dtg ngan meow aku..

zal88 said...

ala fara, dtg je la ngn wan..a'ah la cik..lily ngn mawi..tina pun kna bwk gak,xprnh tgk lg..=)

yana dayana said...

ala... mcm xde hrpn je nama org kl tsenarai???

**nk majuk laaaa***

LiaNa YuSoF said...

eh, alamak.. terlupe la yana...
huhu..sory2.. jgn la majok..
ok2, aku tmbh lg senarai nama..

yana ngn abg mie
aku ngn dayah
hahahaha...
org melaka, meh turun putrajaya meh..

Miss Tasantek said...

jangan urut!

ok ni sedikit panduan buat kau.

kalau kau rajin tahap dewa, boleh search balik entry2 aku timie preggy.

pedih ulu hati tu kau boleh makan gaviscon. kalau tka lalu makan yang tablet, boleh makan yang cecair. dua sudu je.

sakit kaki tu sebab bila mengandung, darah kita lagi banyak, urat2 kita kembang..kita tambah berat di bahagian perut..memang sakit. pakai kasut yang tapak lembut. selesa. tido malam pakai stokin. kalau boleh..bangun pagi kat umah tu pakai slipar. lantai tu sejuk...

sakit pinggang tu jangan urut. memang sakit tu kau kena tahan.jangan pandai2 sapu minyak angin. urut2lembut je. suruh laki kau urut setiap malam. tulang kita dalam fasa nak melentur bagi memberi ruang perut kita membawa bb.

mengantuk tu memang lumrah.sape yang mengandung memang akan mengantuk. kalau ada ruang dan masa lelapkan mata kejap.
kalau bos memahami, mesti die tahu cane rasanya...
mengantuk time preggy ni sekejap je. lelap 15 minit pastu dah segar balik.

kalau boleh jangan miss sahur ok. itu je bekalan tenaga untuk kau dan baby. semoga panduan ni dapat membantu kau ;)

Mrs mAmikO AbUrakOji said...

ok2...aku setuju lily ngn mawi, monitor pn mai la ngn abg mie, dayah pn mai gak tp jgn ngn lily ye, lily dh ade partner..hehe

Tasya : tq yang..aku main sapu je minyak angin kt pinggang bile sakit..xtw...huhu...ha, t aku baca blk entry ko time preggy ye...tq tasya..